Het Poetsbureau overwint taalbarrières naar 138 nationaliteiten dankzij AI

18 december, 2023

Boodschappen op maat brengen dankzij innovatie

Beringen, 18 december 2023 - Het Poetsbureau, een van de grootste spelers in de dienstenchequesector en deel van de Glowi-groep, omarmt Artificiële Intelligentie of kortweg AI, voor de interne communicatie met haar diverse werknemersbestand. “AI inzetten getuigt niet alleen van onze drive om te innoveren, het is ook een cruciale stap in het creëren van een werkomgeving waarin elke stem wordt gehoord”, zegt Jo Mellemans, voorzitter van de Raad van Bestuur van Glowi.

Werknemers informeren en betrekken in hun eigen taal

Het Poetsbureau stelt meer dan 10.000 huishoudhulpen tewerk. Hun achtergrond is zeer divers: maar liefst 138 nationaliteiten zijn aan de slag die samen 28 talen spreken. Het personeelsbestand vormt een afspiegeling van culturele diversiteit op de arbeidsmarkt. Glowi, de grotere groep waartoe Het Poetsbureau behoort, kent als geen ander de uitdagingen van een diversiteits- en inclusiebeleid. “Taal vormt nog dikwijls een barrière”, zegt Jo Mellemans. “We moeten ons vaak met gebaren helpen om dingen uit te leggen, maar dankzij AI kunnen Elly en ik nu iedereen in zijn eigen taal aanspreken”.

Voor het eerst schakelt Glowi AI in om hen te helpen bij hun interne communicatie. Want er is belangrijk nieuws: de aankondiging van de premie voor huishoudhulpen, dankzij een extra budget vanuit de Vlaamse minister van Werk en Economie. Glowi kiest er bewust voor om het maximale van wat ze kunnen en mogen geven, effectief te geven aan haar huishoudhulpen. Het bedrag wordt berekend op basis van verschillende parameters: "Elke medewerker krijgt een persoonlijke mail met de uitleg voor hun individuele situatie”, legt Chief People Officer Martine Daenen uit. Dankzij de inzet van AI krijgen alle medewerkers een begeleidende video te zien waarin Jo en Elly uitleggen hoe het in elkaar zit  in de taal van de betrokken medewerker.

Innovatie ondersteunt diversiteit

De begeleidende AI-video, geproduceerd door CaptainWork, dat ook deel uitmaakt van de Glowi-groep, toont niet alleen de technologische vooruitgang. Het toont ook de kracht van innovatie en hoe het kan bijdragen in het diversiteitsbeleid van Glowi. “We geloven sterk in innovatie en zijn benieuwd hoe we in de toekomst verder kunnen werken met AI om onze mensen te informeren en te betrekken bij het bedrijf”, zegt Jo Mellemans. “Het is ongelooflijk hoe wij opeens het Koreaans, Zweeds, Turks, Arabisch, Duits of zelfs Indonesisch onder de knie hebben … Het is vooral fantastisch om een nog directer contact te hebben met onze mensen.”

Alle 28 video's in de verschillende talen kan je via deze link terugvinden: https://bit.ly/hpb-2024