FAQ
Veelgestelde vragen
Een huishoudhulp van Het Poetsbureau kan je huis laten stralen! Ze kunnen stofzuigen, dweilen, ramen lappen, afwassen en zelfs je bedden opmaken. Ze zorgen ervoor dat je kleding fris gewassen en gestreken is. Kleine boodschappen doen en heerlijke maaltijden bereiden? Geen probleem!
Wat ze niet mogen doen? Tuinwerkzaamheden, werken op ladders van meer dan 3 treden, zolders en kelders schoonmaken. renovatie- en kluswerken, kinderopvang, verzorging van dieren etc.Â
Kortom, een huishoudhulp maakt je leven een stuk makkelijker en je huis een stuk schoner! Voor meer details kun je onze handige onthaalbrochure voor klanten raadplegen.
Neen, dit is niet mogelijk. Een huishoudhulp mag alleen huishoudelijke taken uitvoeren in een privéwoning. Het is dus niet toegestaan om een huishoudhulp in te schakelen voor het poetsen van professionele omgevingen.
Voor professionele schoonmaakoplossingen kun je wel terecht bij ons zusterbedrijf, Glowi Facilities, zodat je werkplek net zo schoon en georganiseerd is als je thuis. Ontdek hoe Glowi Facilities jouw bedrijf kan laten stralen!
Per gewerkt uur betaal je één dienstencheque en een vaste klantenbijdrage.Â
De kostprijs van een dienstencheque is afhankelijk van waar je woont. Meer informatie vind je hier.
De klantenbijdrage bedraagt € 1,50 per uur.
Je betaalt je huishoudhulp per gepresteerd uur één dienstencheque. Dienstencheques zijn betaalmiddelen uitgegeven door Pluxee (voorheen Sodexo), beschikbaar in elektronische vorm, waarmee je huishoudelijke diensten kunt betalen.
Via de Poetsbureau app bevestigt je huishoudhulp zijn of haar prestatie onmiddellijk na de poetsbeurt. Dit betekent dus dat je als klant op het moment van de prestatie zelf geen dienstencheques overhandigt aan de huishoudhulp.
Pluxee stuurt je via e-mail een bevestiging van de poetsbeurt. Je hebt dan 5 werkdagen om de prestatie te bevestigen of te betwisten. Na deze termijn worden de dienstencheques automatisch uit je elektronische portefeuille gehaald.
Als klant van Het Poetsbureau betaal je naast dienstencheques een klantenbijdrage van 1,50 per gewerkt uur. Dat betekent dat je enkel betaalt voor daadwerkelijk gepresteerde uren.Â
Op deze manier willen we onze kwaliteit en service waarborgen en tegelijkertijd blijven inzetten op de optimalisatie van onze dienstverlening.
Elk kwartaal ontvang je een factuur en overzicht met de geleverde prestaties van je huishoudhulp die betrekking hebben op het voorgaande kwartaal, inclusief de klantenbijdrage.
Als je vragen hebt over je factuur, staan we klaar om je te helpen! Je kan altijd contact opnemen met het kantoor waar je bent aangesloten.
Je hoeft niet aanwezig te zijn tijdens de prestaties. Als je de huishoudhulp niet kan binnenlaten, kan je een huissleutel ter beschikking stellen of een plaats afspreken waar hij of zij de sleutel kan vinden.Â
Wil je toch graag je huishoudhulp annuleren? Dan moet je dit minstens 10 dagen op voorhand melden aan je kantoor en je huishoudhulp. Zo kunnen we steeds de nodige oplossingen voorzien voor onze huishoudhulpen. Je kan dit online, telefonisch of per e-mail melden aan je kantoor.
Geef zo snel mogelijk je nieuwe adres door aan je Poetsbureau kantoor. We zullen eerst kijken of je huishoudhulp mee kan verhuizen naar je nieuwe woonplaats. Als dat niet mogelijk is, helpen we je graag bij het vinden van een andere Ster in huis.
Dienstencheques zijn betaalmiddelen uitgegeven door Pluxee (voorheen Sodexo), beschikbaar in elektronische vorm, waarmee je huishoudelijke diensten kunt betalen.
Vlaanderen
De prijs van een dienstencheque bedraagt € 10 in Vlaanderen.
Brussel
De prijs van een dienstencheque bedraagt € 10 in Brussel. Dankzij de fiscale vermindering van 15% bedraagt je eigen bijdrage echter slechts € 8,50. Dit fiscaal voordeel geldt enkel voor de eerste 172 dienstencheques.
Wallonië
De prijs van een dienstencheque bedraagt € 10 in Wallonië. Dankzij de fiscale vermindering van 10% bedraagt je eigen bijdrage echter slechts € 9. Dit fiscaal voordeel geldt enkel voor de eerste 150 dienstencheques.
- Gebruiksvriendelijk: Je kan je elektronische dienstencheques eenvoudig beheren via een beveiligde online portal of mobiele app. Dit maakt het gemakkelijk om een overzicht te houden van je beschikbare cheques en welke prestaties al betaald zijn.
- Snelle beschikbaarheid: Na betaling zijn je elektronische dienstencheques binnen twee werkdagen beschikbaar.
- Veiligheid: Elektronische cheques kunnen niet verloren gaan of gestolen worden.
- Geen vervallen cheques: Het systeem zorgt ervoor dat de oudste cheques eerst worden gebruikt, waardoor je minder risico loopt dat cheques vervallen zonder dat je ze hebt gebruikt.
- Milieuvriendelijk: Door het gebruik van elektronische cheques verminder je het papierverbruik, wat beter is voor het milieu.
- Minder administratie: Je hoeft geen papieren cheques klaar te leggen, in te vullen en te ondertekenen. Dit bespaart tijd en vermindert administratieve rompslomp.
Het minimale aantal dienstencheques dat je moet bestellen is 10. Dit betekent dat je minimaal € 90 moet overmaken bij je bestelling, aangezien elke dienstencheque € 10 kost. Het maakt niet uit in welk veelvoud je dienstencheques bestelt, zolang je minimaal 10 cheques per bestelling afneemt. Je kan bijvoorbeeld 10, 18, 33 of meer cheques tegelijk bestellen, afhankelijk van je behoeften.
Elektronische dienstencheques zijn 12 maanden geldig vanaf dat je elektronische cheques beschikbaar zijn. Binnen deze periode kan je ze gebruiken of laten terugbetalen. Je kan de uiterste geldigheidsdatum op elk moment controleren via je Beveiligde Zone of mobiele app.
Ja, maar vanaf 1 juni 2025 zullen papieren dienstencheques niet meer beschikbaar zijn. Het dienstenchequesysteem wordt volledig gedigitaliseerd, wat betekent dat je vanaf die datum alleen nog elektronische dienstencheques kunt kopen.
Als je nog papieren dienstencheques hebt die geldig zijn, kun je deze na 1 juni 2025 nog steeds gebruiken totdat ze vervallen. Voor nieuwe aankopen zul je echter moeten overstappen op de elektronische variant.
NL
1. Surf met je gsm via de browser Safari of Google Chrome naar app.poetsbureau.be
2. Klik op het 'share'-icoon (delen)
3. Klik op 'Add to home screen' of 'Zet op beginscherm'
4. De Poetsbureau app verschijnt nu tussen jouw andere apps op jouw startscherm
Als je voor het eerst inlogt, moet je je eerst aanmelden
FR
1. Surfez avec votre téléphone portable via le navigateur Safari ou Google Chrome sur app.poetsbureau.be
2. Cliquez sur l'icône 'share' (partager)
3. Cliquez sur "Ajouter à l'écran d'accueil" ou "Mettre sur l'écran d'accueil".
4. L'application Poetsbureau apparaît maintenant parmi vos autres applications sur votre écran d'accueil
Si vous vous connectez pour la première fois, vous devez d'abord vous connecter
EN
1. Surf with your cell phone via the browser Safari or Google Chrome to app.poetsbureau.be
2. Click on the share icon
3. Click 'Add to home screen' or 'Put on home screen'
4. The Poetsbureau app now appears among your other apps on your home screen
If you are logging in for the first time, you must first log in
NL
1. Surf via de browser Google Chrome naar app.poetsbureau.be
2. Vervolgens verschijnt er een pop-up op je scherm met de vraag om de app te installeren
Verschijnt de pop-up bij jou niet? Dan kan je ook steeds onderstaande stappen volgen om de app te installeren op jouw startscherm.
- Ga rechtsbovenaan naar 'Meer' (de 3 bolletjes)
- Klik op 'Toevoegen aan startscherm' of kies voor 'App installeren'
- De Poetsbureau app verschijnt nu tussen jouw andere apps op jouw startscherm
Als je voor het eerst inlogt, moet je je eerst aanmelden
FR
1. Surfez via le navigateur Google Chrome sur app.poetsbureau.be
2. Une pop-up apparaîtra alors sur votre écran vous demandant d'installer l'application
Le pop-up n'apparaît pas pour vous ? Ensuite, vous pouvez toujours suivre les étapes ci-dessous pour installer l'application sur votre écran d'accueil.
- Allez dans 'Plus' en haut à droite (les 3 points)
- Cliquez sur 'Ajouter à l'écran d'accueil' ou choisissez 'Installer l'application'
- L'application Poetsbureau apparaît désormais parmi vos autres applications sur votre écran d'accueil
Si vous vous connectez pour la première fois, vous devez d'abord vous connecter
EN
1. Surf via the browser Google Chrome to app.poetsbureau.be
2. A pop-up will then appear on your screen asking you to install the app
Does the pop-up not appear for you? Then you can always follow the steps below to install the app on your home screen.
- Go to 'More' at the top right (the 3 dots)
- Click on 'Add to home screen' or choose 'Install app'
- The Poetsbureau app now appears among your other apps on your home screen
Â
If you are logging in for the first time, you must first log
Een huishoudhulp aanvragen is heel eenvoudig. Volg deze stappen:
- Huishoudhulp aanvragen
Vul het aanvraagformulier in en geef je voorkeuren door. - Wij zoeken de perfecte match
Wij gaan meteen op zoek naar een geschikte huishoudhulp die voldoet aan je wensen. Zodra we iemand gevonden hebben, nemen we contact met je op. - Je huishoudhulp komt langs
We plannen een eerste poetsbeurt in. Je mag hem of haar verwachten op het juiste tijdstip, gemotiveerd en betrouwbaar!
- Klik op het icoontje van de Poetsbureau app die je geïnstalleerd hebt op jouw startscherm*
- Als je voor het eerst inlogt, moet je je eerst aanmelden
- Klik onderaan op 'Aanmelden'
- Geef je gsm-nummer in. Heb je geen Belgisch gsm-nummer? Verander dan de landcode vooraan
- Klik op 'Bevestigen'
- Geef de bevestigingscode in die je intussen per sms of whatsapp ontvangen hebt en klik op 'Bevestigen'
- Kies een wachtwoord om in de toekomst in te loggen in de app, bevestig je gekozen wachtwoord en klik op 'Aanmelden"
- Je bent nu geregistreerd in de Poetsbureau app en kan ermee aan de slag
Â
- Navigeer op de homepagina naar ‘Planning’ of klik onderaan je scherm op het kalendericoontje
- Je kan bovenaan kiezen voor 'agenda' of 'werkweek'. In de agenda staan al je klanten onder elkaar, bij werkweek zie je een overzicht van je week.
- Groene vakjes = tijdens dit moment dien je te werken bij deze klant
Oranje vakjes = tijdens dit moment moet je werken, maar de klant is nog niet bekendÂ
Rode vakjes = je moet niet werken tijdens dit moment - Wanneer je op een prestatie klikt, krijg je de details van deze prestatie te zien (naam van de klant, datum en tijdstip, Sodexo nummer, telefoonnummer en adres)
- Door op het adres te klikken, word je doorgestuurd naar Google Maps en kan je makkelijk je route bepalen. Hetzelfde geldt voor het telefoonnummer. Als je hierop klikt, kan je meteen bellen naar je klant
- Navigeer op de homepagina naar ‘Planningswijzigingen’. Hier worden al je planningswijzigingen opgeslagen
- Open je planning en klik op de prestatie die je wil bevestigen. Opgelet, je kan een prestatie pas bevestigen zodra het einduur bereikt is en er een rode driehoek met een uitroepteken verschijnt in je planning
- Klik op 'Prestatie registreren'
- Kijk het aantal gepresteerde uren na, duid aan welk werk je deed en met welk type dienstencheques de klant betaalt
- Klik op 'Prestatie bevestigen'
- In je planning verschijnt een groen vinkje achter de klant waarvoor je prestaties hebt doorgegeven
- Je hoeft je prestaties niet meer in te geven in de Sodexo Job Tracker app
- Klik rechtsonderaan op 'Profiel' om jouw gegevens te raadplegen, jouw berichtinstellingen aan te passen of jouw wachtwoord te wijzigen.
- Klik linksonder op 'Home', en navigeer naar 'Verlof aanvragen'
- Klik vervolgens op 'Nieuwe verlofaanvraag'.
- Kies jouw verlofduur: een dag, periode of enkele uren verlof
- Voeg eventueel opmerkingen toe.Â
- Bevestig jouw verlofaanvraag. Je ontvangt zo snel mogelijk een reactie. Opgelet: je verlofaanvraag is pas geldig zodra je kantoor deze goedkeurt.
Verlofaanvraag status
- Klik linksonder op 'Home', en navigeer naar 'Verlof aanvragen'.
- Klik vervolgens op 'Mijn aanvragen'.
- Bekijk de status van jouw verlofaanvragen:Â 'In behandeling', 'Goedgekeurd' of 'Afgewezen'.Â
Je ontvangt een melding via de app zodra je kantoor je aanvraag heeft behandeld.
Verlofaanvraag bewerken
Een verlofaanvraag die nog 'In behandeling' is kan je altijd nog aanpassen.
- Klik op de verlofaanvraag die je wil bewerken.
- Scrol naar beneden en klik op 'Aanvraag bewerken' of 'Aanvraag verwijderen'.Â
Wanneer je jouw aanvraag hebt bewerkt, vergeet dan niet de wijzigingen op te slaan.Â
- Klik linksonder op 'Home', en navigeer naar 'Afwezigheden'.
Hier zie je alle openstaande afwezigheden staan die op goedkeuring wachten.Â
Je kan deze met 1 klik goedkeuren via de knop 'Alle afwezigheden bevestigen'. Hierna vind je deze onder de tab 'Bevestigd'.Â
Na je aanvraag gaan we op zoek naar een geschikte poetshulp die snel bij jou kan beginnen. In de meeste gevallen vinden we snel een huishoudhulp. Het kan soms gebeuren dat het iets langer duurt.
Heel eenvoudig. Volg deze stappen:
- Huishoudhulp aanvragen
Vul het aanvraagformulier in en geef je voorkeuren door. - Wij zoeken de perfecte match
Wij gaan meteen op zoek naar een geschikte huishoudhulp die voldoet aan je wensen. Van zodra we iemand gevonden hebben, nemen we contact met je op. - Je huishoudhulp komt langs
We plannen een eerste poetsbeurt in. Je mag hem of haar verwachten op het juiste tijdstip, gemotiveerd en betrouwbaar!